E-step wetgeving: verschil tussen Duitsland en Nederland
Sep 13, 2019

De wetgeving rondom elektrische steps verschilt nogal. Zeker als we kijken naar de verschillen tussen Duitsland en Nederland. Waar onze oosterburen de steps wél tolereren op de openbare weg, is dat in ons land nog steeds niet het geval. Als argument wordt een verhoging van verkeersongevallen en een daling van de verkeersveiligheid aangedragen. Maar is dit eigenlijk wel terecht? En wat kunnen we leren van Duitsland als het gaat om de tolerantie van elektrische steps?

Veel leveranciers en ontwikkelaars wachten op het moment waarop de e-step de openbare weg in Nederland mag gaan veroveren. Ook diverse gemeenten staan open voor testcases met elektrische steps. Toch lijkt dit er voorlopig niet te gaan komen. Zeker niet als het aan het huidige kabinet ligt. Natuurlijk ligt het ongeluk met de Stint nog vers in het geheugen. Ook de overvolle infrastructuur in drukke steden kunnen voor problemen zorgen als de e-step wordt toegestaan op de openbare weg.

Hoewel Nederland een fietsland bij uitstek is, kan de introductie van de elektrische step voor een vermindering van de verkeersveiligheid gaan zorgen. Deze stelling is berust op feiten omdat er dikwijls ongelukken gebeuren met steps in het verkeer. Recente gevallen zijn een dodelijk ongeluk met een e-step in Engeland, maar ook in Amerika raken elektrische steps betrokken bij verkeersongevallen.

Een glasheldere wet en regelgeving is noodzakelijk

Nederland lijkt behoorlijk achter te blijven als het gaat om de acceptatie van e-steps op de openbare weg. Hoewel ons kleine kikkerlandje doorgaans behoorlijk voorop loopt op het gebied van tolerantie, is dit bij het toestaan van elektrische steps ver te zoeken. Onze stempel als koploper in innovaties doen we daarmee geen eer aan. Dat terwijl andere landen zoals én de Baltische staten geen problemen hebben met de e-step. 

Nog een punt van aandacht is de wet en regelgeving omtrent het gebruik van elektrische steps. Het enige duidelijke punt lijkt het verbod van de e-steps op de openbare weg. Maar, niet elke Nederlander weet precies waar hij aan toe is als het gaat om de regelgeving. Wist je bijvoorbeeld dat je zelf opdraait voor de zorgkosten als je op dit moment een ongeluk veroorzaakt met een elektrische step? Geheel begrijpelijk wil ook het Verbond van Verzekeraars duidelijkheid over deze kwestie. De consument moet gewoonweg beter voorgelicht worden over wat wel of juist niet mag én de consequenties die daaraan verbonden zijn.

Voordelen voor het milieu en de economie

Niet alleen op het gebied van vervoer geeft de elektrische step voordelen. Ook wordt het milieu ontlast en de economie versterkt door de introductie van de elektrische step in het dagelijkse leven. Er ontstaat immers een nieuw verdienmodel voor de desbetreffende branche. Juist daarom is het ronduit vreemd te noemen dat de e-step nog niet als wettelijk vervoermiddel wordt erkend door het huidige kabinet. De steps kunnen namelijk eenvoudig verleast worden of gedeeld worden met andere gebruikers. Als we kijken naar het milieu, kan de elektrische step wel degelijk een waardevolle bijdrage leveren aan de verbetering van de luchtkwaliteit. Dit is zeker in grote steden en centrums het geval. Korte ritten met de auto zijn nou eenmaal zwaar belastend voor onze leefomgeving. Het is dan ook niet voor niets dat de overheid steeds meer autoluwe zones in gaat stellen. De e-step zou hierop het perfecte antwoord kunnen zijn.

Natuurlijk komen we dan direct bij het volgende agendapunt. Steden en stadscentrums die overvol raken door geparkeerde elektrische steps zijn nou eenmaal niet iets waar de overheid op zit te wachten. Ook dit argument is eenvoudig op te lossen door het stellen van regels. Bepaalde zones kunnen uitgesloten worden voor e-steps. Ook kunnen er speciale parkeerzones aangewezen worden waardoor de steps het straatbeeld niet “vervuilen”. De voordelen van elektrische steps op het gebied van economie en milieu kunnen vooralsnog alleen verwezenlijkt worden als er ook daadwerkelijk een heldere wet en regelgeving komt. Uiteraard nadat de e-step getolereerd wordt op de openbare wegen van Nederland.

Hoe gaat Duitsland om met de legalisering van e-steps?

Duitsland heeft begin dit jaar al groen licht gegeven voor de e-step. In eerste instantie is dit gedaan om de drukte in de grote steden te kunnen verminderen. Het zou Duitsland niet zijn als deze acceptatie niet samen zou hangen met een duidelijke wet en regelgeving. Daarbij maakt het niet uit of het om gehuurde of gekochte elektrische steps gaat. Eén van de regels is dat de maximum snelheid is teruggeschroefd van 25 naar 20 km/h. Leveranciers zijn dan ook verplicht om de e-steps als zodanig af te stellen. De steps mogen op de openbare weg bestuurd worden door bestuurders van 14 jaar of ouder. Ook zijn ze niet toegestaan op de stoep of speciale zones voor voetgangers. Als er sprake is van een zogenaamde deel of lease step, mag deze alleen door de huurder bestuurd en bereden worden.

De toestemming om in Duitsland met de elektrische step op de openbare weg te mogen rijden, gaat natuurlijk ook gepaard met vallen en opstaan. Ook daar kampen ze met een forse toename aan verkeersboetes welke veroorzaakt worden door bestuurders van e-steps. Toch doet Duitsland er alles aan om dit percentage terug te dringen. Zo worden er aanpassingen doorgevoerd in de regelgeving en worden er trainingen georganiseerd die een veilig gebruik van de elektrische step in de hand werken.

Parkeerbeleid binnen de grote steden 

Ook het parkeerbeleid van de steps is gebonden aan een aantal regels. Wie deze overtreedt krijgt een forse boete of de step wordt buiten werking gesteld. Dit geldt voor lease en deelsteps zoals Duitsland die veel kent. Een goed voorbeeld van een e-step parkeerverbod is die bij de Pariser Platz waar het monument voor de Holocaust staat. Daarnaast is Duitsland voornemens om de infrastructuur van de grote steden geschikt te maken voor de toename van elektrische steps.

Dat wil zeggen dat er speciale parkeerplaatsen worden aangelegd om een overvolle binnenstad en rondslingerende e-steps te voorkomen. Duitsland is op de goede weg als het gaat om de tolerantie van elektrische steps. Temeer omdat er een duidelijke wet en regelgeving is opgesteld welke steeds weer naar behoefte wordt aangepast. Op dat vlak zou Nederland hier een voorbeeld aan moeten nemen.

De wetgeving rondom elektrische steps verschilt nogal. Zeker als we kijken naar de verschillen tussen Duitsland en Nederland. Waar onze oosterburen de steps wél tolereren op de openbare weg, is dat in ons land nog steeds niet het geval. Als argument wordt een verhoging van verkeersongevallen en een daling van de verkeersveiligheid aangedragen. Maar is dit eigenlijk wel terecht? En wat kunnen we leren van Duitsland als het gaat om de tolerantie van elektrische steps?

Veel leveranciers en ontwikkelaars wachten op het moment waarop de e-step de openbare weg in Nederland mag gaan veroveren. Ook diverse gemeenten staan open voor testcases met elektrische steps. Toch lijkt dit er voorlopig niet te gaan komen. Zeker niet als het aan het huidige kabinet ligt. Natuurlijk ligt het ongeluk met de Stint nog vers in het geheugen. Ook de overvolle infrastructuur in drukke steden kunnen voor problemen zorgen als de e-step wordt toegestaan op de openbare weg.

Hoewel Nederland een fietsland bij uitstek is, kan de introductie van de elektrische step voor een vermindering van de verkeersveiligheid gaan zorgen. Deze stelling is berust op feiten omdat er dikwijls ongelukken gebeuren met steps in het verkeer. Recente gevallen zijn een dodelijk ongeluk met een e-step in Engeland, maar ook in Amerika raken elektrische steps betrokken bij verkeersongevallen.

Een glasheldere wet en regelgeving is noodzakelijk

Nederland lijkt behoorlijk achter te blijven als het gaat om de acceptatie van e-steps op de openbare weg. Hoewel ons kleine kikkerlandje doorgaans behoorlijk voorop loopt op het gebied van tolerantie, is dit bij het toestaan van elektrische steps ver te zoeken. Onze stempel als koploper in innovaties doen we daarmee geen eer aan. Dat terwijl andere landen zoals én de Baltische staten geen problemen hebben met de e-step. 

Nog een punt van aandacht is de wet en regelgeving omtrent het gebruik van elektrische steps. Het enige duidelijke punt lijkt het verbod van de e-steps op de openbare weg. Maar, niet elke Nederlander weet precies waar hij aan toe is als het gaat om de regelgeving. Wist je bijvoorbeeld dat je zelf opdraait voor de zorgkosten als je op dit moment een ongeluk veroorzaakt met een elektrische step? Geheel begrijpelijk wil ook het Verbond van Verzekeraars duidelijkheid over deze kwestie. De consument moet gewoonweg beter voorgelicht worden over wat wel of juist niet mag én de consequenties die daaraan verbonden zijn.

Voordelen voor het milieu en de economie

Niet alleen op het gebied van vervoer geeft de elektrische step voordelen. Ook wordt het milieu ontlast en de economie versterkt door de introductie van de elektrische step in het dagelijkse leven. Er ontstaat immers een nieuw verdienmodel voor de desbetreffende branche. Juist daarom is het ronduit vreemd te noemen dat de e-step nog niet als wettelijk vervoermiddel wordt erkend door het huidige kabinet. De steps kunnen namelijk eenvoudig verleast worden of gedeeld worden met andere gebruikers. Als we kijken naar het milieu, kan de elektrische step wel degelijk een waardevolle bijdrage leveren aan de verbetering van de luchtkwaliteit. Dit is zeker in grote steden en centrums het geval. Korte ritten met de auto zijn nou eenmaal zwaar belastend voor onze leefomgeving. Het is dan ook niet voor niets dat de overheid steeds meer autoluwe zones in gaat stellen. De e-step zou hierop het perfecte antwoord kunnen zijn.

Natuurlijk komen we dan direct bij het volgende agendapunt. Steden en stadscentrums die overvol raken door geparkeerde elektrische steps zijn nou eenmaal niet iets waar de overheid op zit te wachten. Ook dit argument is eenvoudig op te lossen door het stellen van regels. Bepaalde zones kunnen uitgesloten worden voor e-steps. Ook kunnen er speciale parkeerzones aangewezen worden waardoor de steps het straatbeeld niet “vervuilen”. De voordelen van elektrische steps op het gebied van economie en milieu kunnen vooralsnog alleen verwezenlijkt worden als er ook daadwerkelijk een heldere wet en regelgeving komt. Uiteraard nadat de e-step getolereerd wordt op de openbare wegen van Nederland.

Hoe gaat Duitsland om met de legalisering van e-steps?

Duitsland heeft begin dit jaar al groen licht gegeven voor de e-step. In eerste instantie is dit gedaan om de drukte in de grote steden te kunnen verminderen. Het zou Duitsland niet zijn als deze acceptatie niet samen zou hangen met een duidelijke wet en regelgeving. Daarbij maakt het niet uit of het om gehuurde of gekochte elektrische steps gaat. Eén van de regels is dat de maximum snelheid is teruggeschroefd van 25 naar 20 km/h. Leveranciers zijn dan ook verplicht om de e-steps als zodanig af te stellen. De steps mogen op de openbare weg bestuurd worden door bestuurders van 14 jaar of ouder. Ook zijn ze niet toegestaan op de stoep of speciale zones voor voetgangers. Als er sprake is van een zogenaamde deel of lease step, mag deze alleen door de huurder bestuurd en bereden worden.

De toestemming om in Duitsland met de elektrische step op de openbare weg te mogen rijden, gaat natuurlijk ook gepaard met vallen en opstaan. Ook daar kampen ze met een forse toename aan verkeersboetes welke veroorzaakt worden door bestuurders van e-steps. Toch doet Duitsland er alles aan om dit percentage terug te dringen. Zo worden er aanpassingen doorgevoerd in de regelgeving en worden er trainingen georganiseerd die een veilig gebruik van de elektrische step in de hand werken.

Parkeerbeleid binnen de grote steden 

Ook het parkeerbeleid van de steps is gebonden aan een aantal regels. Wie deze overtreedt krijgt een forse boete of de step wordt buiten werking gesteld. Dit geldt voor lease en deelsteps zoals Duitsland die veel kent. Een goed voorbeeld van een e-step parkeerverbod is die bij de Pariser Platz waar het monument voor de Holocaust staat. Daarnaast is Duitsland voornemens om de infrastructuur van de grote steden geschikt te maken voor de toename van elektrische steps.

Dat wil zeggen dat er speciale parkeerplaatsen worden aangelegd om een overvolle binnenstad en rondslingerende e-steps te voorkomen. Duitsland is op de goede weg als het gaat om de tolerantie van elektrische steps. Temeer omdat er een duidelijke wet en regelgeving is opgesteld welke steeds weer naar behoefte wordt aangepast. Op dat vlak zou Nederland hier een voorbeeld aan moeten nemen.

Als eerste weten wanneer elektrische steps legaal de weg op mogen?

Officieel is het in Nederland nog niet legaal om met je elektrische step de openbare weg op te gaan. Dit lijkt echter slechts een kwestie van tijd. Wil je een seintje krijgen als er meer bekend is omtrent de regelgeving? Laat hieronder dan je gegevens achter.

* verplichte velden