Minister moet nu echt duidelijkheid geven over toelating e-steps
Feb 06, 2020

Diverse partijen in de Tweede Kamer, waaronder ook GroenLinks en de PVV, vinden dat er binnenkort een besluit moeten worden genomen over de toelating van e-steps op de openbare weg. D66 is zelfs van mening dat de minister op dit moment achter de feiten aanloopt. Kamerlid van de partij Rutger Schonis vindt ook dat er snel een beslissing moet worden genomen omtrent de veiligheidseisen. Zeker omdat er in ons land al langere tijd elektrische steps worden gebruikt in het verkeer, terwijl ze officieel nog niet toegelaten zijn.

De elektrische step ontwikkelt zich sneller dan de Nederlandse Wetgeving

Elektrische voertuigen, waaronder de e-step, domineren steeds meer de Nederlandse wegen. Het snel beschikbaar stellen van een nieuw reglement omtrent deze voertuigen is ook als het aan GroenLinks en de PVV ligt een must. Suzanne Kröger van GroenLinks merkt daarbij wel op dat er duidelijke afspraken en richtlijnen opgesteld moeten worden. Afspraken die antwoord geven op vragen waar je met de e-step mag rijden, en welke snelheid daarbij gehandhaafd moet worden. Ook moeten de nieuwe veiligheidseisen duidelijkheid geven over het dragen van een helm. Tot nu toe lijkt de e-step zich in een rap tempo te ontwikkelen, en haalt het de Nederlandse Wetgeving op dit vlak ruimschoots in.

De focus moet altijd op veiligheid gericht zijn

Ook de PVV ondersteunt dit. Roy van Aalst, Kamerlid bij de PVV, vindt dat de overheid juist een grote rol moet spelen in het faciliteren van e-steps. Juist omdat het een innovatief vervoermiddel is. Volgens van Aalst moet de focus tussen innovatie en veiligheid wel in de juiste balans blijven. Door meer aandacht te besteden aan veiligheid in plaats van innovativiteit, kunnen rampzalige situaties voorkomen worden. De introductie van de Stint is hier een pijnlijk voorbeeld van. Daar werd veel meer gelet op vernieuwing in plaats van veiligheid.

Remco Dijkstra van de VVD laat weten dat veiligheid altijd de belangrijkste prioriteit is. Dat gaat boven het in gebruik nemen van een innovatief elektrisch voertuig. Hoewel ook dat belang volgens Dijkstra niet onderschat moet worden. Het draagt namelijk bij aan het vergroten van de mobiliteit waardoor mensen makkelijker deel uit kunnen gaan maken van de samenleving. Het VVD kamerlid geeft aan tevreden te zullen zijn als de minister de nieuwe reglementen voor e-steps voor het einde van 2020 zou presenteren.

Diverse landen binnen de Europese Unie staan e-steps wel toe

Hoewel elektrische voertuigen binnen Nederland wél verkocht mogen worden maar niét zijn toegestaan (check de regelgeving) op de openbare weg, is dat in diverse EU landen wel anders. Hier mogen e-steps, elektrische éénwielers en zelfs Skatey's (e-skateboarden) wel deelnemen aan het verkeer. In Nederland kan een dergelijk voertuig niet verzekerd worden. Dat betekent dat eventuele schade die voortkomt uit een ongeval of aanrijding en wordt veroorzaakt door een e-step, niet wordt vergoed. Ook kan de overtreder rekenen op een forse geldboete van € 380,00 én een inbeslagname van het elektrische voertuig.

Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur wil hier duidelijkheid over. Binnenkort debatteert ze met de Tweede Kamer. Dit om duidelijkheid te krijgen over de regelgeving omtrent deze elektrische voertuigen. Nieuwe regels: fabrikanten kunnen vergunningen aanvragen voor e-steps. De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft direct na het ongeval met de Stint laten weten dat de toelatingseisen voor dergelijke vervoermiddelen verduidelijkt én aangescherpt dienen te worden. Ook moet duidelijk worden waar ze zich op de openbare weg mogen begeven en aan welke eisen ze moeten voldoen om de veiligheid te kunnen waarborgen.

Elektrische voertuigen moeten nu tijdelijk aan bepaalde eisen kunnen voldoen. Dit toetsingskader is direct na het fatale ongeluk met de Stint ingevoerd. De minister wil voor het einde van 2020 ook met nieuwe regels per categorie voertuig. Deze nieuwe regels gelden dus ook voor e-steps. Fabrikanten hebben deze nieuwe regels nodig voor het aanvragen van e-step vergunningen. Legaal deelnemen aan het verkeer met een e-step laat in de praktijk dus nog even op zich wachten.

Diverse partijen in de Tweede Kamer, waaronder ook GroenLinks en de PVV, vinden dat er binnenkort een besluit moeten worden genomen over de toelating van e-steps op de openbare weg. D66 is zelfs van mening dat de minister op dit moment achter de feiten aanloopt. Kamerlid van de partij Rutger Schonis vindt ook dat er snel een beslissing moet worden genomen omtrent de veiligheidseisen. Zeker omdat er in ons land al langere tijd elektrische steps worden gebruikt in het verkeer, terwijl ze officieel nog niet toegelaten zijn.

De elektrische step ontwikkelt zich sneller dan de Nederlandse Wetgeving

Elektrische voertuigen, waaronder de e-step, domineren steeds meer de Nederlandse wegen. Het snel beschikbaar stellen van een nieuw reglement omtrent deze voertuigen is ook als het aan GroenLinks en de PVV ligt een must. Suzanne Kröger van GroenLinks merkt daarbij wel op dat er duidelijke afspraken en richtlijnen opgesteld moeten worden. Afspraken die antwoord geven op vragen waar je met de e-step mag rijden, en welke snelheid daarbij gehandhaafd moet worden. Ook moeten de nieuwe veiligheidseisen duidelijkheid geven over het dragen van een helm. Tot nu toe lijkt de e-step zich in een rap tempo te ontwikkelen, en haalt het de Nederlandse Wetgeving op dit vlak ruimschoots in.

De focus moet altijd op veiligheid gericht zijn

Ook de PVV ondersteunt dit. Roy van Aalst, Kamerlid bij de PVV, vindt dat de overheid juist een grote rol moet spelen in het faciliteren van e-steps. Juist omdat het een innovatief vervoermiddel is. Volgens van Aalst moet de focus tussen innovatie en veiligheid wel in de juiste balans blijven. Door meer aandacht te besteden aan veiligheid in plaats van innovativiteit, kunnen rampzalige situaties voorkomen worden. De introductie van de Stint is hier een pijnlijk voorbeeld van. Daar werd veel meer gelet op vernieuwing in plaats van veiligheid.

Remco Dijkstra van de VVD laat weten dat veiligheid altijd de belangrijkste prioriteit is. Dat gaat boven het in gebruik nemen van een innovatief elektrisch voertuig. Hoewel ook dat belang volgens Dijkstra niet onderschat moet worden. Het draagt namelijk bij aan het vergroten van de mobiliteit waardoor mensen makkelijker deel uit kunnen gaan maken van de samenleving. Het VVD kamerlid geeft aan tevreden te zullen zijn als de minister de nieuwe reglementen voor e-steps voor het einde van 2020 zou presenteren.

Diverse landen binnen de Europese Unie staan e-steps wel toe

Hoewel elektrische voertuigen binnen Nederland wél verkocht mogen worden maar niét zijn toegestaan (check de regelgeving) op de openbare weg, is dat in diverse EU landen wel anders. Hier mogen e-steps, elektrische éénwielers en zelfs Skatey's (e-skateboarden) wel deelnemen aan het verkeer. In Nederland kan een dergelijk voertuig niet verzekerd worden. Dat betekent dat eventuele schade die voortkomt uit een ongeval of aanrijding en wordt veroorzaakt door een e-step, niet wordt vergoed. Ook kan de overtreder rekenen op een forse geldboete van € 380,00 én een inbeslagname van het elektrische voertuig.

Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur wil hier duidelijkheid over. Binnenkort debatteert ze met de Tweede Kamer. Dit om duidelijkheid te krijgen over de regelgeving omtrent deze elektrische voertuigen. Nieuwe regels: fabrikanten kunnen vergunningen aanvragen voor e-steps. De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft direct na het ongeval met de Stint laten weten dat de toelatingseisen voor dergelijke vervoermiddelen verduidelijkt én aangescherpt dienen te worden. Ook moet duidelijk worden waar ze zich op de openbare weg mogen begeven en aan welke eisen ze moeten voldoen om de veiligheid te kunnen waarborgen.

Elektrische voertuigen moeten nu tijdelijk aan bepaalde eisen kunnen voldoen. Dit toetsingskader is direct na het fatale ongeluk met de Stint ingevoerd. De minister wil voor het einde van 2020 ook met nieuwe regels per categorie voertuig. Deze nieuwe regels gelden dus ook voor e-steps. Fabrikanten hebben deze nieuwe regels nodig voor het aanvragen van e-step vergunningen. Legaal deelnemen aan het verkeer met een e-step laat in de praktijk dus nog even op zich wachten.

Als eerste weten wanneer elektrische steps legaal de weg op mogen?

Officieel is het in Nederland nog niet legaal om met je elektrische step de openbare weg op te gaan. Dit lijkt echter slechts een kwestie van tijd. Wil je een seintje krijgen als er meer bekend is omtrent de regelgeving? Laat hieronder dan je gegevens achter.

* verplichte velden