Minister Nieuwenhuizen pleit voor mogelijke legalisering Elektrische step
Nov 15, 2019

Het legaliseren van de elektrische step heeft de laatste periode behoorlijk wat voeten in de aarde gehad. Minister Nieuwenhuizen van Verkeer wil toch nadenken over specifieke, en Europees geldende, verkeersregels en toelatingseisen voor de elektrische voertuigen.

Hoewel we steeds meer elektrische steps in het straatbeeld zien, is het besturen van deze steps op de openbare weg vooralsnog illegaal. Dit geldt echter niet voor diverse andere landen om ons heen. Met uitzondering van Nederland is deelname aan het verkeer met deze handige vervoersmiddelen al wel gelegaliseerd. Ook fabrikanten juichen de voorgenomen beslissing van Nieuwenhuizen toe.

Dat is precies de reden waarom ons land nog maar weinig goedgekeurde exemplaren kent. De regels die gehanteerd worden voor de elektrische step, vallen onder die van “bijzondere bromfietsen”. Een poging om de elektrische step onder een eigen categorie te laten vallen, is tot op heden mislukt. Zeker nu de regels ook nog eens flink zijn bijgesteld door toedoen van het Stint drama in Oss. Toch lijkt het een lichtpuntje aan de horizon.

Veel niet-goedgekeurde elektrische steps in het verkeer

De OVV (Onderzoeksraad voor Veiligheid) heeft onlangs een rapport gepubliceerd. Hierin wordt een situatie geschetst zoals die nu rondom het gebruik van elektrische steps bestaat. Onze wegen worden langzaam maar zeker gedomineerd door deze elektrische voertuigen. Zeker in grote steden is de elektrische step met enige regelmaat te zien in het verkeer. Niet alleen op de openbare weg, maar ook op voet- en fietspaden. Dit terwijl de exemplaren daartoe niet officieel zijn toegelaten.

Minister Nieuwenhuizen wil nu zelf initiatief nemen in het opstellen van veiligheidsregels en toelatingseisen voor de elektrische step. Een bijzondere verandering. Zeker omdat Nieuwenhuizen eerder nog stelde dat elektrische step fabrikanten hun voertuigen door de Rijksdienst van Wegverkeer (RDW) moesten laten keuren. Feitelijk gezien was de kous hiermee af.

Dezelfde toelatingseisen in alle EU landen

Na het verschijnen van het OVV-rapport oppert de minister twee dingen. De eerste optie is het illegaal houden van de elektrische step. Daarbij merkt ze wel op dat er in dat geval ook daadwerkelijk gehandhaafd moet worden. Elektrische steps en andere elektrische voertuigen mogen dan niet meer getolereerd worden in het straatbeeld. Volgens Nieuwenhuizen bestaat er ook nog een tweede optie die haar voorkeur geniet. Dit betreft een grondig onderzoek naar alle elektrische step modellen waarna er duidelijke veiligheidsregels opgesteld kunnen worden die de toelating mogelijk maken. 

Daarnaast wil de minister een Europees verband aangaan. Dat betekent dat elk land dezelfde toelatingseisen moet gaan hanteren voor wat betreft het legaliseren van de elektrische step. Dit moet niet alleen gelden voor de bestuurders van de voertuigen, maar ook voor de fabrikanten. Met het oog op de regelgeving binnen de EU, moet wel in acht worden genomen dat een eventuele legalisering een langdurig traject kan betekenen.

Dat betekent dat het illegaal rondrijden met elektrische steps vooralsnog een issue blijft. Nieuwenhuizen wil tevens met Grapperhaus in gesprek over het naleven van de handhaving. Ook moet er met brancheorganisaties gepraat worden om zo tot een goede tussentijdse oplossing te kunnen komen.


Gerelateerde artikelen:
 
Nederland blijft achter in de tolerantie van de elektrische step
De voordelen van een elektrische step
Wat kost het opladen van een elektrische step?

 

Het legaliseren van de elektrische step heeft de laatste periode behoorlijk wat voeten in de aarde gehad. Minister Nieuwenhuizen van Verkeer wil toch nadenken over specifieke, en Europees geldende, verkeersregels en toelatingseisen voor de elektrische voertuigen.

Hoewel we steeds meer elektrische steps in het straatbeeld zien, is het besturen van deze steps op de openbare weg vooralsnog illegaal. Dit geldt echter niet voor diverse andere landen om ons heen. Met uitzondering van Nederland is deelname aan het verkeer met deze handige vervoersmiddelen al wel gelegaliseerd. Ook fabrikanten juichen de voorgenomen beslissing van Nieuwenhuizen toe.

Dat is precies de reden waarom ons land nog maar weinig goedgekeurde exemplaren kent. De regels die gehanteerd worden voor de elektrische step, vallen onder die van “bijzondere bromfietsen”. Een poging om de elektrische step onder een eigen categorie te laten vallen, is tot op heden mislukt. Zeker nu de regels ook nog eens flink zijn bijgesteld door toedoen van het Stint drama in Oss. Toch lijkt het een lichtpuntje aan de horizon.

Veel niet-goedgekeurde elektrische steps in het verkeer

De OVV (Onderzoeksraad voor Veiligheid) heeft onlangs een rapport gepubliceerd. Hierin wordt een situatie geschetst zoals die nu rondom het gebruik van elektrische steps bestaat. Onze wegen worden langzaam maar zeker gedomineerd door deze elektrische voertuigen. Zeker in grote steden is de elektrische step met enige regelmaat te zien in het verkeer. Niet alleen op de openbare weg, maar ook op voet- en fietspaden. Dit terwijl de exemplaren daartoe niet officieel zijn toegelaten.

Minister Nieuwenhuizen wil nu zelf initiatief nemen in het opstellen van veiligheidsregels en toelatingseisen voor de elektrische step. Een bijzondere verandering. Zeker omdat Nieuwenhuizen eerder nog stelde dat elektrische step fabrikanten hun voertuigen door de Rijksdienst van Wegverkeer (RDW) moesten laten keuren. Feitelijk gezien was de kous hiermee af.

Dezelfde toelatingseisen in alle EU landen

Na het verschijnen van het OVV-rapport oppert de minister twee dingen. De eerste optie is het illegaal houden van de elektrische step. Daarbij merkt ze wel op dat er in dat geval ook daadwerkelijk gehandhaafd moet worden. Elektrische steps en andere elektrische voertuigen mogen dan niet meer getolereerd worden in het straatbeeld. Volgens Nieuwenhuizen bestaat er ook nog een tweede optie die haar voorkeur geniet. Dit betreft een grondig onderzoek naar alle elektrische step modellen waarna er duidelijke veiligheidsregels opgesteld kunnen worden die de toelating mogelijk maken. 

Daarnaast wil de minister een Europees verband aangaan. Dat betekent dat elk land dezelfde toelatingseisen moet gaan hanteren voor wat betreft het legaliseren van de elektrische step. Dit moet niet alleen gelden voor de bestuurders van de voertuigen, maar ook voor de fabrikanten. Met het oog op de regelgeving binnen de EU, moet wel in acht worden genomen dat een eventuele legalisering een langdurig traject kan betekenen.

Dat betekent dat het illegaal rondrijden met elektrische steps vooralsnog een issue blijft. Nieuwenhuizen wil tevens met Grapperhaus in gesprek over het naleven van de handhaving. Ook moet er met brancheorganisaties gepraat worden om zo tot een goede tussentijdse oplossing te kunnen komen.


Gerelateerde artikelen:
 
Nederland blijft achter in de tolerantie van de elektrische step
De voordelen van een elektrische step
Wat kost het opladen van een elektrische step?

 

Als eerste weten wanneer elektrische steps legaal de weg op mogen?

Officieel is het in Nederland nog niet legaal om met je elektrische step de openbare weg op te gaan. Dit lijkt echter slechts een kwestie van tijd. Wil je een seintje krijgen als er meer bekend is omtrent de regelgeving? Laat hieronder dan je gegevens achter.

* verplichte velden