Nederland blijft achter in de tolerantie van de e-step
Sep 16, 2019

De elektrische step is tegenwoordig het gesprek van de dag. In Nederland blijft het echter alleen bij een gesprek, want hier worden de e-steps nog niet getolereerd in onze samenleving. Dit komt mede door het feit dat er geen duidelijke wet en regelgeving is voor de razend populaire steps. Dit terwijl de maatschappij wel écht behoefte heeft aan deze nieuwe manier van vervoer. Dat vindt ook Danny Hoekzema van Sprout. Waar bijna heel Europa al mee lijkt te gaan in deze nieuwe trend, blijft Nederland ver achter. Zeker als het gaat om deelsteps.

Als je afgelopen zomer op vakantie bent geweest in een land zoals Frankrijk, België of Duitsland, is je vast iets opgevallen aan het straatbeeld in de binnenstad. Werkelijk overal zie je deelsteps staan of rijden. De consument kan hier gebruik van maken door een applicatie te downloaden en een QR-code te scannen. Gedeelde e-steps zijn hier dan ook niet meer weg te denken en vormen een makkelijke overbrugging van bijvoorbeeld het station naar het centrum, of weer terug.

De ietwat oubollige vouwfiets lijkt hiermee steeds meer te verdwijnen. De hippe deelstep zorgt er namelijk voor dat je op een leuke en snelle manier op de plaats van bestemming aankomst. Je belast het milieu niet en ziet er ook nog eens trendy uit. Dat is direct de reden waarom ook veel jongeren gebruik maken van dit vervoersmiddel. Behalve in Nederland dan. Vreemd, want grote producenten van deelsteps zoals Bird en Lime kunnen rekenen op flink wat ondersteuning. Dit blijkt wel uit de investeringen die ze ontvangen waarmee ze hun doel moeiteloos zouden kunnen verwezenlijken. Waar de deelstep de rest van de wereld al veroverd lijkt te hebben, blijft Nederland ver achter. We zijn dus nog genoodzaakt om ons te verplaatsen per fiets. Al dan niet aangedreven met een elektromotor. 

Wet en regelgeving e-steps. Wat is het struikelblok?

De reden dat Nederland achterblijft in het openbaar omarmen van de elektrische step ligt deels bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Maar waarom is dat eigenlijk? In grote lijnen kunnen we stellen dat dit komt omdat het Ministerie alle vervoersmiddelen waarmee niet harder gereden kan worden dan 25 km/h een stempel geeft. In het geval van een elektrische step is dat de naam “bijzondere bromfiets”. Dit heeft als direct gevolg dat elke goedkeuring moet worden voorafgegaan aan een goedkeuring die de fabrikant alleen via het desbetreffende Ministerie in handen kan krijgen. Een bezoek aan de RDW is daarvoor dus niet afdoende. 

Hoewel de antwoorden op deze aanvragen in de meeste gevallen negatief uitpakken, bestaan er ook in Nederland uitzonderingen op de regel. Weliswaar niet in de vorm van een e-step, maar wel als elektrisch wagentje waarmee post wordt rondgebracht. Daarnaast is ook iedereen wel bekend met de Segway, die ook als LEV bestempeld mag worden. Deze afkorting staat voor Light Electric Vehicle. De beruchte Stint valt tevens onder deze categorie. De huidige regelgeving voor e-steps is dus alles behalve duidelijk of eenvoudig. De branche heeft daar logischerwijs onder te lijden terwijl hier ook voor de maatschappij veel winst te behalen is. De elektrische steps kunnen namelijk zeer eenvoudig het parkeerprobleem voor auto’s oplossen in de grote steden. Dat vindt ook Maarten Steinbuch. Hij is hoogleraar aan de Technische Universiteit in Eindhoven. Hoewel het Ministerie heeft toegezegd dat er begin 2019 een nieuwe regelgeving gepresenteerd wordt, wil dat nog niet zeggen dat de e-steps ook daadwerkelijk mogen laten zien wat ze waard zijn. We wachten daarmee op het juiste evenwicht tussen heldere regels én tijd en ruimte om de integratie van de e-step mogelijk te kunnen maken.

Hoe nu verder met de toekomst van de e-step?

Hoe je het ook wendt of keert, je zou kunnen stellen dat de elektrische step van essentieel belang is om vormen van vervoer toekomstbestendig te kunnen maken. Maar, een heldere wet en regelgeving is daarbij wel van groot belang om vervelende situaties en ongelukken te voorkomen. Als we goed rondkijken zien we al dat e-steps steeds meer het straatbeeld gaan bepalen. Hoewel we weten dat ze wettelijk gezien niet zijn toegestaan op de openbare weg, worden ze toch massaal aangeboden. Zeker online is dit het geval. Je hoeft niet veel moeite te doen om online een elektrische step te kunnen kopen. Eenmaal in huis wil je dit handige vervoersmiddel natuurlijk ook gebruiken. 

Omdat de functionaliteit van de e-step allang is gebleken, zijn mensen dan ook steeds minder voornemens om te wachten op definitieve beslissingen over de regels. Reden te meer dus om snel met een transparante en heldere wetgeving te komen omtrent het gebruik van elektrische steps op de openbare weg. Zoals het er nu uitziet kunnen we volgend jaar pas een herziene regelgeving verwachten welke gebaseerd is op de laatst genomen beleidsregels. Het Ministerie heeft namelijk besloten dat de e-steps voortaan ook moeten worden voorzien van een extra rem mogelijkheid én controles bij leveranciers en fabrikanten.

De elektrische step is tegenwoordig het gesprek van de dag. In Nederland blijft het echter alleen bij een gesprek, want hier worden de e-steps nog niet getolereerd in onze samenleving. Dit komt mede door het feit dat er geen duidelijke wet en regelgeving is voor de razend populaire steps. Dit terwijl de maatschappij wel écht behoefte heeft aan deze nieuwe manier van vervoer. Dat vindt ook Danny Hoekzema van Sprout. Waar bijna heel Europa al mee lijkt te gaan in deze nieuwe trend, blijft Nederland ver achter. Zeker als het gaat om deelsteps.

Als je afgelopen zomer op vakantie bent geweest in een land zoals Frankrijk, België of Duitsland, is je vast iets opgevallen aan het straatbeeld in de binnenstad. Werkelijk overal zie je deelsteps staan of rijden. De consument kan hier gebruik van maken door een applicatie te downloaden en een QR-code te scannen. Gedeelde e-steps zijn hier dan ook niet meer weg te denken en vormen een makkelijke overbrugging van bijvoorbeeld het station naar het centrum, of weer terug.

De ietwat oubollige vouwfiets lijkt hiermee steeds meer te verdwijnen. De hippe deelstep zorgt er namelijk voor dat je op een leuke en snelle manier op de plaats van bestemming aankomst. Je belast het milieu niet en ziet er ook nog eens trendy uit. Dat is direct de reden waarom ook veel jongeren gebruik maken van dit vervoersmiddel. Behalve in Nederland dan. Vreemd, want grote producenten van deelsteps zoals Bird en Lime kunnen rekenen op flink wat ondersteuning. Dit blijkt wel uit de investeringen die ze ontvangen waarmee ze hun doel moeiteloos zouden kunnen verwezenlijken. Waar de deelstep de rest van de wereld al veroverd lijkt te hebben, blijft Nederland ver achter. We zijn dus nog genoodzaakt om ons te verplaatsen per fiets. Al dan niet aangedreven met een elektromotor. 

Wet en regelgeving e-steps. Wat is het struikelblok?

De reden dat Nederland achterblijft in het openbaar omarmen van de elektrische step ligt deels bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Maar waarom is dat eigenlijk? In grote lijnen kunnen we stellen dat dit komt omdat het Ministerie alle vervoersmiddelen waarmee niet harder gereden kan worden dan 25 km/h een stempel geeft. In het geval van een elektrische step is dat de naam “bijzondere bromfiets”. Dit heeft als direct gevolg dat elke goedkeuring moet worden voorafgegaan aan een goedkeuring die de fabrikant alleen via het desbetreffende Ministerie in handen kan krijgen. Een bezoek aan de RDW is daarvoor dus niet afdoende. 

Hoewel de antwoorden op deze aanvragen in de meeste gevallen negatief uitpakken, bestaan er ook in Nederland uitzonderingen op de regel. Weliswaar niet in de vorm van een e-step, maar wel als elektrisch wagentje waarmee post wordt rondgebracht. Daarnaast is ook iedereen wel bekend met de Segway, die ook als LEV bestempeld mag worden. Deze afkorting staat voor Light Electric Vehicle. De beruchte Stint valt tevens onder deze categorie. De huidige regelgeving voor e-steps is dus alles behalve duidelijk of eenvoudig. De branche heeft daar logischerwijs onder te lijden terwijl hier ook voor de maatschappij veel winst te behalen is. De elektrische steps kunnen namelijk zeer eenvoudig het parkeerprobleem voor auto’s oplossen in de grote steden. Dat vindt ook Maarten Steinbuch. Hij is hoogleraar aan de Technische Universiteit in Eindhoven. Hoewel het Ministerie heeft toegezegd dat er begin 2019 een nieuwe regelgeving gepresenteerd wordt, wil dat nog niet zeggen dat de e-steps ook daadwerkelijk mogen laten zien wat ze waard zijn. We wachten daarmee op het juiste evenwicht tussen heldere regels én tijd en ruimte om de integratie van de e-step mogelijk te kunnen maken.

Hoe nu verder met de toekomst van de e-step?

Hoe je het ook wendt of keert, je zou kunnen stellen dat de elektrische step van essentieel belang is om vormen van vervoer toekomstbestendig te kunnen maken. Maar, een heldere wet en regelgeving is daarbij wel van groot belang om vervelende situaties en ongelukken te voorkomen. Als we goed rondkijken zien we al dat e-steps steeds meer het straatbeeld gaan bepalen. Hoewel we weten dat ze wettelijk gezien niet zijn toegestaan op de openbare weg, worden ze toch massaal aangeboden. Zeker online is dit het geval. Je hoeft niet veel moeite te doen om online een elektrische step te kunnen kopen. Eenmaal in huis wil je dit handige vervoersmiddel natuurlijk ook gebruiken. 

Omdat de functionaliteit van de e-step allang is gebleken, zijn mensen dan ook steeds minder voornemens om te wachten op definitieve beslissingen over de regels. Reden te meer dus om snel met een transparante en heldere wetgeving te komen omtrent het gebruik van elektrische steps op de openbare weg. Zoals het er nu uitziet kunnen we volgend jaar pas een herziene regelgeving verwachten welke gebaseerd is op de laatst genomen beleidsregels. Het Ministerie heeft namelijk besloten dat de e-steps voortaan ook moeten worden voorzien van een extra rem mogelijkheid én controles bij leveranciers en fabrikanten.

Als eerste weten wanneer elektrische steps legaal de weg op mogen?

Officieel is het in Nederland nog niet legaal om met je elektrische step de openbare weg op te gaan. Dit lijkt echter slechts een kwestie van tijd. Wil je een seintje krijgen als er meer bekend is omtrent de regelgeving? Laat hieronder dan je gegevens achter.

* verplichte velden